Hjælp til negative tanker

Vores tanker har stor indflydelse på hvordan vi har det både fysisk og mentalt. Det gælder både de negative tanker og de positive tanker.

De fleste mennesker er ikke klar over hvor stor betydning vores tanker, og måden hvorpå vi tænker har på vores trivsel og glæde.

Vi tænker mellem 60.000 og 90.000 tanker i døgnet og er kun bevidste ca. 2 % af de tanker vi tænker. Resten er ubevidste tanker, og dermed tankemæssige vanemønstre, der enten kan være negative eller positive for os.

I ca. 70 % af de tilfælde hvor jeg hjælper mennesker der er ramt af stress, hjælper  med opbygning af selvværd eller hjælper med anden form for personligt forandringsarbejde, arbejder vi med tanker.

Vi arbejder med hvordan man kan ændre gamle og negative tankemønstre til nye og støttende tanker. Det kan være i forbindelse med ændring af tanker der handler om bekymring og frygt for fremtiden, tanker om ting der er sket i fortiden eller det kan være selvkritiske tanker og tanker om hvad andre mon tænker om mig m.fl. Vi arbejder endvidere med opbygning af helt nye og støttende tankemønstre.

Vi lader vores negative tanker styre vores handlinger og adfærd

I mange tilfælde lader vi bare vores tanker styre vores handlinger og adfærd samt måden hvorpå vi har det rent følelsesmæssigt. Men sådan behøver det ikke at være.

Du kan sagtens lære hvordan du selv kan tage styringen over dine egne tanker, så det er dig der styrer dine tanker og ikke omvendt. Hvor ved jeg så det fra, tænker du måske?

Det ved jeg dels fordi jeg selv har været der hvor du måske er lige nu.

Altså der hvor det var mine egne tanker der styrede mig – både i forhold til stress og i forhold til mit selvværd. Og så ved jeg det på baggrund af den tilbagemelding jeg jævnligt får fra de mennesker jeg har hjulpet – både i personlige 1:1 forløb, og fra mine tidligere workshops om tanker.

Vores negative tanker påvirker os forskelligt

Det er forskelligt hvordan vores tanker påvirker os i negativ retning. Nogle typer har f.eks. en tendens til at forudsige diverse bekymringer og skræk scenarier for hvad de tror der vil ske i morgen, om en uge eller om en måned, og andre kan have tendens til at ærgre sig over noget de har gjort eller oplevet i deres fortid.

Så er der andre der har en stor larmende indre kritiker siddende inde i hovedet, der konstant kritiserer dem selv eller andre.

Da vores hjerne ikke kan kende forskel på om det er noget vi tænker, eller om det er noget der sker i virkeligheden, så reagerer vores hjerne og krop. Det kan være vi bliver mere stressede, eller det kan være vi påvirker vores selvværd endnu mere i negativ retning med deraf følgende konsekvenser.

Få hjælp til negative tanker

Der findes flere metoder til hvordan du kan ændre dine uhensigtsmæssige tankemønstre til støttende og positive tankemønstre.

Min erfaring er, at nogle af metoderne virker rigtig godt for nogle typer, mens der skal andre metoder til for andre typer.

Derfor er der også flere forskellige metoder til at ændre dine negative tankemønstre. Ligesom der er forskellige metoder til opbygning af nye og støttende tankemønstre.

Få hjælp til bekymrende tanker, tankemylder og angsttanker

Lær de effektive metoder til ændring af dine negative tanker

På min workshop Lær at styre dine tanker lærer du hvordan du kan ændre dine egne negative tanker, til nye og støttende tanker.

Du bliver præsenteret for de forskellige metoder og teknikker  jeg arbejder med, når jeg har klienter i stresscoaching, selvværdsforløb, terapi eller anden form for personlig udvikling.

En af mine tidligere deltagere på workshoppen udtaler således:

Jeg synes det har været en super og meget lærerig workshop. Metoderne er forholdsvis enkle og dermed også anvendelige, og jeg er blevet meget mere klarsynet og klar til at tage hånd om mine tanker. Det bedste ved workshoppen var, at jeg kunne gå derfra og tænke: “Det kan jeg godt nu, styre mine tanker”

– Charlotte Mogensen –

 

Læs mere om workshoppen lær at styre dine tanker her