Hvordan føles stress?

Sådan føles og opleves stress

Tegn på stress kan opleves som både fysiske, adfærdsmæssige og psykiske tegn. Og stress kan opleves og føles på mange forskellige måder, afhængig af hvilke tegn du har. Der er nogle generelle og typiske tegn på stress, og så er der tegn på stress, der kan være meget individuelle fra person til person.

For at give dig en klar fornemmelse af hvad tegn på stress er, er det vigtigt, at du lærer at skelne mellem det der bliver kaldt for den naturlige stress, og det der kaldes for alvorlig stress. Der er nemlig meget stor forskel på disse to tilstande.

Tegn på naturlig stress

Den naturlige stress er den stress alle mennesker oplever engang imellem. Det er den stresstilstand, der som udgangspunkt er positivt for dig, og som gør, at du evner at finde løsninger og se muligheder i forskellige situationer. Ligesom den naturlige stress gør, at du kan have flere bolde i luften på en gang. Og kan levere og præstere i en opstået presset situation.

Det kan eksempelvis være i forbindelse med en eksamen, hvis du får mange gæster til et middagsarrangement, har ekstraordinært travlt på dit arbejde eller dit studie. Og det kan være i forbindelse med, at skulle nå en bestemt deadline i forhold til aflevering af en opgave e.l.

Det er også den naturlige stress der gør, at du er i stand til at overleve. Den gør nemlig det, at du eksempelvis kan nå at reagere i trafikken, hvis der opstår en farlig situation, eller at du er i stand til, at kæmpe eller flygte fra en potentiel trussel eller fare.

Tegn på naturlig stress kan være

  • Hjertebanken.
  • Sommerfugle i maven.
  • Anspændthed i krop og muskler.
  • Tissetrang.
  • Afføringstrang.
  • Følelsen af et "kick".
  • Følelsen af spænding på den gode måde.
  • Knugen i maven.
  • Høj puls.

Sådan føles og opleves naturlig stress

Naturlig stress kan føles og opleves både godt og skidt. Det afhænger af hvad årsagen til den naturlige stressreaktion er, hvor voldsom din reaktion er, Og hvilken tilgang du har til den situation eller den årsag der er til det der stresser dig.

Du kan have en positiv forventning til, at denne her situation den kan jeg klare og håndtere. Du har givetvis håndteret lignende situationer før, så du har nogle erfaringer du kan trække på. Dette vil oftest føles godt, og du vil her opleve en god følelse.

Det kan også være noget som du ikke bryder dig om, og så vil du have en mere negativ eller dårlig følelse.

Det gode ved den naturlige stress er, at liges så snart du har håndteret situationen, enten ved selv at gøre noget, eller fået hjælp til håndteringen, så forsvinder stressen igen.

Tegn på alvorlig stress

De alvorlige tegn på stress kommer først, når du gennem længere tid mere eller mindre konstant, er blevet udsat for, eller har udsat dig selv for mange naturlige stressreaktioner, uden at du er stoppet op og har gjort noget ved det.

Alvorlig stress er følgevirkningerne af for meget naturlig stress over en længere periode, og det er vigtigt at få gjort noget ved det, da det ellers kan ende ud i kronisk stress.

Tegn på alvorlig stress kan være

  • Dårlig eller manglende søvn.
  • Svimmelhed.
  • Hukommelsesbesvær.
  • Aggressivitet.
  • Vejrtrækningsproblemer.
  • Manglende sex lyst.
  • Grådlabil.
  • Indesluttet.
  • Blødningsforstyrrelser.
  • Mave tarm problemer.
  • Ekstrem træthed og udmatning.

Sådan føles og opleves alvorlig stress

Alvorlig stress kan opleves som værende meget ubehagelig. Typisk opleves der en ekstrem træthed og manglende lyst til daglige gøremål og socialt samvær med andre mennesker.

Det kan føles som fysiske smerter forskellige steder i kroppen. Og der kan forekomme en ekstrem indre uro og anspændthed. Mange oplever også, at have let til tårer eller have en meget kort lunte med en aggressiv adfærd.

En af mine tidligere klienter udtaler følgende om sine tegn på alvorlig stress

Jeg har gået og været ekstrem træt i lang tid, og var tit hos min læge, hvor jeg b.la. fik taget en masse blodprøver. Blodprøverne viste ingenting.

Efterhånden som tiden gik begyndte jeg at få hukommelsessvigt og svimmelhed i op til flere uger af gangen. Jeg lå bare og sov hele dagen. Jeg begyndte at få en masse forskellige tanker oppe i hovedet som blev værre og værre. Jeg fik det så dårligt til sidst, at det var en kamp og stå op om morgenen, og jeg tænkte kun på hvornår jeg kunne få 5 minutters søvn.

Mit liv gik efterhånden kun ud på hvornår jeg kunne lægge mig til at sove. Det endte med at jeg levede af energidrik i store doser, og alt det sukker jeg kunne få fat i. Til sidst var jeg så dårlig at jeg overvejede selvmord.

Den dag i dag kan jeg fælde en tåre, når jeg tænker tilbage på det helvede jeg levede i

Jeg arbejder som murer og går tit oppe i højderne, hvor jeg arbejder på stilladser. Når jeg så ned fra stilladset tænkte jeg tit på bare på at hoppe ud. Jeg var så træt til sidst, at mine venner og familie kunne se hvor dårligt jeg havde det. De spurgte tit, hvorfor jeg var så bleg i hovedet. 

Jeg havde stort set alle tegn på alvorlig stress.

Casper Toftegaard.

Casper er i dag helt ude af sin stress fordi han fik professionel hjælp til sin stress.

Få professionel hjælp hvis du har alvorlige tegn på stress

Har du alvorlige tegn på stress, er det vigtigt at du får hjælp så hurtigt som muligt inden din stress udvikler sig til langvarig eller kronisk stress.

En af de mest effektive metoder til hjælp, når du har alvorlige tegn på stress, er et stresscoaching forløb.

Få hjælp til din stress med stresscoaching