Sådan håndterer jeg min egen stress

Opdateret maj 2019

Jeg har siden 2012 arbejdet som professionel stresscoach,  hvor jeg hjælper andre mennesker tilbage til et liv uden stress. Jeg hjælper dem med, at få stressen ud af deres krop og jeg lærer dem, hvordan de forebygger og håndterer deres egen stress, så de ALDRIG bliver så stresset igen, at det får negative konsekvenser for deres helbred og øvrige livsområder.

Selvom jeg arbejder som stresscoach, og har haft givet over 2000 strescoaching sessioner, betyder det ikke, at jeg er immun overfor stresspåvirkninger og stress.

Jeg oplever, ligesom alle andre, jævnligt stresssignaler i min krop - men kun de grønne stresssignaler - som er de signaler vi får, når vi oplever her og nu stress.

Her og nu stress er den naturlige stress, vi alle oplever, når vi står over for en given situation vi skal løse.

Det kan være en arbejdsopgave, en eksamen, en sportsbegivenhed vi skal deltage i, en bestemt deadline vi skal nå, når vi står overfor en opgave eller et møde e.l. vi ikke på forhånd kender udfaldet af.

Det kan være lige før vi skal op i "dæmonen" (den ene rutsjebane i Tivoli, som i høj grad ville udløse nogle af mine grønne stresssignaler 🙂 ), når vi står overfor en trussel eller farlig situation af større eller mindre karakter m.fl.

Her og nu stress

Her og nu stress eller akut stress, som det også kaldes for, sørger for, at vores sanser skærpes. Vi bliver ekstra årvågne, vi får en ekstraordinær styrke, vi kan gå fra hviletilstand til et ekstra højt aktivitets niveau på få sekunder, og vi evner at finde løsninger og se muligheder i en given situation. Dermed bliver vi i stand til, at håndtere situationen langt bedre, end hvis vi ikke oplevede denne helt naturlige stressreaktion.

 

Jeg er fuldt bevidst om mine egne stresssignaler og stress symptomer og årsagen til, at de opstår. Ligesom jeg ved hvordan jeg skal forebygge og håndtere min egen stress, så stressen aldrig nogensinde får lov til, at udvikle sig til en alvorlig stressbelastning igen. (Jeg har selv haft alvorlig stress i forbindelse med mit privatliv og mit arbejdsliv for år tilbage).

 

 

Jeg sørger hele tiden for, at jeg har flere ressourcer til rådighed, i forhold til de krav og udfordringer jeg møder på min vej gennem livet.

I mange tilfælde har vi selv indflydelse på om vi bliver stressede eller ikke stressede, hvis vi vel og mærke ved hvordan, vi skal forebygge og håndtere situationerne når de opstår. Her gælder også de eventuelle tidligere erfaringer vi har i forhold til de situationer vi kommer i.

I andre tilfælde er det udefra kommende omstændigheder, der gør, at vi bliver stressede. Ting vi ikke har indflydelse på, som f.eks. alvorlig sygdom, urimelige forhold og dårlig eller inkompetent ledelse på arbejdspladsen, overfald, arbejdsløshed, vold og trusler i hjemmet o.l. omstændigheder.

I øjeblikket er jeg, på grund af min fars sygdom og alt hvad dette medfører af sorg, bekymringer og andre belastninger for mig og min øvrige familie, naturligvis ekstra opmærksom på min krops signaler. Derfor gør jeg også nogle af nedenstående ting oftere end jeg normalt gør for, at holde mig selv fri af stress. Det gælder specielt motions og yoga delen samt min opmærksomhed på hvad og hvordan jeg tænker om situationen lige nu.

Stress er naturligt

Her og nu stress eller akut stress, er en helt naturlig og biologisk reaktion der gør, at vores krop aktiveres, så den er klar til at handle.

De alvorlige stressbelastninger eller den kroniske stress opstår først, når det pres vi oplever (enten udefra kommende pres, eller indefra kommende pres), er større end de ressourcer vi har til rådighed.

 

Hvordan håndterer jeg stress

Nedenstående metoder er nogle af dem jeg selv anvender for, at håndtere min egen stress

  • Jeg går i seng senest mellem kl. 22 og 23 og sover mindst 7-8 timer hver nat.
  • Jeg står op i god tid, så jeg har ro og god tid om morgenen.
  • Jeg spiser sund og varietet kost og tager dagligt et tilskud af en special sammensat urtedrik, fiske olie kapsler af en god kvalitet, D-vitamin, magnesium pulver samt vitaminer og mineraler.
  • Jeg spiser løbende forskelligt frugt og grønt i løbet af dagen.
  • Jeg drikker meget vand i løbet af dagen -minimum 2 liter.
  • Jeg laver Yoga øvelser i kombination med meditation og vejrtrækningsøvelser minimum 4 gange om ugen.
  • Jeg går 8-10 km mindst tre gange om ugen i naturen i et højt tempo, så pulsen kommer godt op. (Jeg går fordi jeg elsker at gå og ikke kan fordrage at løbe 🙂 ) Ligesom naturen har en dejlig afstressende virkning.
  • Jeg træner WT (en kampsport) to gange om ugen.
  • Jeg prioriterer mig selv og mine egne behov, før jeg prioriterer andre og deres behov. På den måde har jeg meget mere energi og overskud til, at hjælpe og være der for andre. Det gælder både min familie og andre relationer, og det gælder de mennesker jeg dagligt hjælper i mit professionelle liv. Man kan sige, at jeg giver mig selv "iltmasken" på før jeg hjælper andre med, at få deres "iltmaske" på.
  • Jeg har fokus på det positive i mit liv og undlader at gå ind i uhensigtsmæssige tankemønstre som f.eks. bekymringer, grublerier og spekulationer. Jeg er meget opmærksom på hvad og hvordan jeg tænker om forskellige situationer.
  • Jeg får dybdegående massage af hele kroppen mindst en gang hver 3. uge hos en professionel massør.
  • Jeg er bevidst om- og lever efter mine egne værdier (det der er vigtigt for mig).
  • Jeg holder som regel helt fri to gange om ugen.
  • Jeg møder i god tid på mit arbejde - mindst en time før arbejdsdagen begynder - så jeg har ro til, at forberede mig og omstille mig mentalt.
  • Jeg sørger for at lave de opgaver jeg ikke kan lide hurtigst muligt (f.eks. bogføring, fakturering o.l. administrative opgaver, jeg "hader det" 🙂 ), men som er vigtige og giver mig værdi, så de ikke ligger som ubevidste stressfaktorer. Derved er der mere plads og tid til de opgaver og gøremål jeg godt kan lide og som samtidig giver mig værdi og energi.
  • Jeg har udlader at lave alle de opgaver, gøremål og aktiviteter jeg ikke bryder mig om, og som er fuldstændig værdiløse for mig.
  • Jeg er daglig opmærksom på, at være til stede i nuet og fokusere på en ting af gangen.
  • Jeg bruger humor i min dagligdag
  • Jeg har deaktiveret min email funktion på min smartphone.
  • Jeg tjekker kun mails to gange om dagen - Morgen og eftermiddag
  • Når jeg har fri er min telefon altid på lydløs og lagt væk.
  • Når jeg har haft en ekstraordinær travl periode på jobbet, sørger jeg altid for at tage af sted på en forlænget weekend i et sommerhus e.l. i naturskønne omgivelser sammen med min kone, hvor jeg kan restituere og genoplade mig selv.
  • Jeg prioriterer og planlægger mine arbejdsopgaver, private gøremål og aktiviteter ud fra det der giver mig værdi og energi.
  • Når jeg prioriterer og planlægger sørger jeg for, at skrive tingene ned, så jeg har det nødvendige overblik. Og så planlægger jeg den næste dag dagen i forvejen i prioriteret rækkefølge. Dette skriver jeg ligeledes ned, så jeg dermed undgår, at brug min hjerne som "opslagstavle".
  • Jeg sørger hele tiden for, at have luft imellem mine aftaler, og planlægger dage hvor jeg ikke skal noget som helst, andet end det der nu måtte byde sig den pågældende dag, og som jeg vel og mærke har lyst til at gøre.
  • Jeg holder små pauser i løbet af dagen, og kombinerer nogle af dem med en gå tur eller forskellige vejrtrækningsøvelser.
  • Jeg undgår konsekvent mennesker og aktiviteter, der dræner mig for energi.

 

Jeg håber, at ovenstående kan give dig lidt inspiration til hvordan du selv kan holde dig fri af stress. Og ellers har jeg skrevet andre relevante indlæg om håndtering og forebyggelse af stress, som du finder link til herunder.

Husk at passe på dig selv, der er ingen andre der gør det for dig!

Læs mere om hvordan du forebygger og håndterer stress på nedenstående links

Hvordan tackler jeg stress

Lær at håndtere din stress

Forebyggelse og håndtering af stress i dagligdagen

Kurser i stresshåndtering