Stresssignaler

Lær at mærke dine alvorlige stresssignaler og stress symptomer

Noget af det vigtigste, du kan gøre for at lære at tackle din stress, er at mærke dine stresssignaler eller stresssymptomer, inden de udvikler sig til alvorlig stress.

Download planche med stresssignaler ved at klikke på billedet til højre (Vær opmærksom på, at signalerne kan skyldes andet end tegn på stress, og at der kan være andre signaler eller stresssymptomer end dem på planchen.)

De røde stresssignaler

Rød = Stop

De røde stresssignaler er alvorlige stresssymptomer, og din krop siger stop! Du bør overveje at kontakte din læge, og hvis lægen ikke kan finde en årsag, så skyldes det efter alt sandsynlighed stress.

Du har måske haft nogle af de røde stresssignaler nogle gange, uden at det har haft nogle konsekvenser. Men det får det før eller siden. Selv med blot et enkelt rødt stresssignal bør du gøre noget. Din effektivitet, dit overblik og din kreativitet er kraftigt reduceret. Og hvis du har- eller får flere røde stresssignaler, og det ikke er midlertidigt, vil det langsomt blive værre og værre. Hvis du ikke selv kan tackle situationen og vende udviklingen, så bør du søge hjælp omgående.

De gule stresssignaler

Gul  = Advarsel

De gule stresssignaler er dine advarselslamper. Når du får et eller flere gule signaler, så ved du, at du er i farezonen.

Ved de gule signaler er din krop og psyke ude af balance. Det er okay med en ubalance i en kortere periode. Men efter en tid med gule signaler, skal du have stressen ud af kroppen igen.

De grønne stresssignaler

Grøn = OK

De grønne stresssignaler er ok. Når du mærker de grønne stresssignaler er din krop i en "her og nu" stresstilstand. De grønne stresssignaler kommer af, at du får adrenalin i kroppen.

For at finde dine egne grønne stresssignaler, skal du prøve at tænke på, hvordan du føler det, når du er spændt, nervøs eller bliver forskrækket.

Stresssymptomer

Stresssymptomer og stressssignaler er det samme, og kan også inddeles i fysiske stresssymptomer, psykiske stresssymptomer og adfærdsmæssige stress symptomer.

Stresstest

Tag en stresstest

Ved hjælp af en stresstest, kan du finde ud af hvor stresset du er, og om du har alvorlige tegn på stress. Det afhænger af, hvilke stresssymptomer du har.

Tag stresstesten her

Få hjælp til at komme af med din stress

Hvis resultatet af din stresstest er oppe i det gule eller røde felt har du brug for hjælp til at komme af med din stress, og hjælp til at blive god til at håndtere og forebygge fremtidig stress, da stress kan medføre en række alvorlige fysiske og psykiske følgesygdomme.

Den hurtigste og mest effektive hjælp til at komme af med din stress, og samtidig få hjælp til at håndtere og forebygge fremtidig stress er et stresscoaching forløb, der foregår over en periode på 10-12 uger.

Læs mere om stresscoaching her