Hvordan tackler jeg stress?

For at lære at tackle din egen stress, skal du først og fremmest lære hvad stress er, og hvordan du genkender dine egne stresssignaler og stresssymptomer. Herudover skal du lære at kæde dine stresssignaler sammen med årsagerne til det der udløser dem.

Der findes flere forskellige metoder og teknikker at tackle stress. Nogle af metoderne har jeg skrevet lidt om i nedenstående indlæg, og andre metoder til at tackle stress har jeg skrevet om i andre indlæg her på min blog.

Der er tre grundlæggende årsager til at vi oplever stress eller en stressreaktion. Den ene årsag er, når vi får en fysisk skade, hvor vi f.eks. forstuver foden, brækker en arm, eller skær os på en skarp kniv. Den anden grundlæggende årsag til stress sker i forbindelse med noget vi oplever. Og afhængig af om vi opfatter det vi oplever som en trussel, eller som noget vi kan håndtere, får vi enten stress eller ikke stress. Den sidste grundlæggende årsag til stress skyldes vores egne tanker.

Du kan læse mere om stress og tanker her >>>

Når du kender dine egne stresssignaler og årsagerne til det der stresser dig, kan du ved hjælp af forskellige metoder og teknikker tackle din stress. Når du skal tackle stress, handler det først og fremmest om at forebygge de faktorer som kan give stress. Herudover tackler du stress og stresssituationer ved at handle på det der sker således, at du undgår at situationen udvikler sig til stress.

Vær proaktiv når du skal tackle din stress

Når du skal tackle stress i forskellige situationer, hvad enten det handler om forebyggelse eller håndtering af stressen, er det en rigtig god forudsætning at du er det, som kaldes for proaktiv. Proaktiv vil sige, at du selv gør en aktiv handling for enten at forebygge eller håndtere situationen. Det modsatte af proaktiv er reaktiv. Når du er reaktiv foretager du dig ingenting i forbindelse med, at tackle din stress.

Herunder er et par eksempler med reaktivt og proaktivt sprogbrug.

Når du læser sætningerne under henholdsvis reaktiv og proaktiv, kan du helt sikkert mærke en meget mere positiv energi, når du læser de proaktive sætninger, i modsætning til de reaktive sætninger.

På nedenstående figur med de to cirkler har du i den inderste cirkel det man kalder for din indflydelses cirkel og uden om har du det man kalder for din interesse- eller bekymringscirkel. Jo mere proaktiv du er i forhold til at tackle din stress, jo større bliver din indflydelsescirkel. Og jo mere reaktiv du er jo mindre bliver din indflydelsescirkel, og dermed udvides din bekymringscirkel, hvilket kan give anledning til stress.

Når du skal være proaktiv og tackle din stress har du følgende muligheder:

  1. Kan du selv gøre noget ved situationen? (Din indflydelsescirkel)
  2. Kan du bede nogen om hjælp? (Din indflydelsescirkel)
  3. Hvis du ikke selv kan gøre noget, og du heller ikke har mulighed for at bede nogen om hjælp, så må du acceptere situationen som den er.

 

At acceptere situationen som den er betyder ikke, at det er okay. Det betyder bare, at du ikke kan gøre noget ved det her og nu. Nogle typer har det godt med, at lære sig selv at sige “PYT” til ting/omstændigheder de ikke kan gøre noget ved. Min erfaring siger, at det ikke falder naturligt for alle mennesker at sige “PYT”. Så derfor kan en god ide være, at du finder dit eget ord eller sætning for ting eller omstændigheder du ikke kan gøre noget ved, så du dermed undgår at starte en masse uhensigtsmæssige tankemønstre, som giver anledning til stress. Så afhængig af hvem du er og hvordan du har det med ord, så kan det for nogle typers vedkommende være nedenstående sætning, som skuespilleren Jack Nicholson giver udtryk for. Måske du skal udelade cigaren for dit helbreds skyld 🙂

 

Frivillig, hjulpen eller tvungen ændring i forhold til stress.

Der er tre måder der kan ske en ændring på, når du oplever stress:

Frivillig ændring, er når du er proaktiv og selv ændrer på tingene, og dermed drejer i den retning du ønsker, før stressen udvikler sig til alvorlig stress.

Selvhjælp til stress

Hjulpen ændring, er når du opdager lidt for sent, at der er behov for tackle din stress, og du mærker de mere alvorlige stresssymptomer, som har givet anledning til en middel eller alvorlig stressbelastning, og derefter selv gør noget for at få stressen ud af din krop, eller søger hjælp hos en professionel certificeret stresscoach.

Tvungen ændring, er når du har forholdt dig passiv (Reaktivt) gennem længere tid og bare lader tingene ske. Lidt ligesom at køre ud af den samme vej, uden at have set de gule og røde stopsignaler undervejs. Pludselig siger det ”BANG”, og du bliver tvunget til en ændring mod din vilje. Det kan i relation til stress betyde en langvarig depression, angst, udbrændthed m.fl. Med uoprettelige skader på din psyke etc, og i værste fald kan du dø af det pga. en blodprop i hjertet eller hjernen.

På nedenstående link finder du en række gode råd og metoder til, at tackle din egen stress. Både i forhold til at forebygge og håndtere de stresssituationer du måtte opleve.

20 gode råd til at forebygge og håndtere stress i dagligdagen >>>

Nogle gode strategier til stresshåndtering i dit privatliv og i dit arbejdsliv >>>

Få professionel hjælp til at tackle din stress

Hvis du har udviklet stress, enten en middel eller høj stressbelastning, vil det være klogt af dig, at få professionel hjælp til at tackle din stress. En god og effektiv metode til at tackle stress, når du har udviklet en middel eller høj stressbelastning (alvorlig stress) er et stresscoachingforløb. I et stresscoachingforløb får du hjælp til behandling af din stress og du lærer hvordan du forebygger og håndtere stress fra dit privatliv og dit arbejdsliv, så du aldrig mere bliver så stresset igen, at det går ud over dit helbred og din dagligdag. Du kan læse mere om stresscoaching til at tackle eller behandle din stress på nedenstående link.

Stresscoaching til behandling af stress >>>

En anden mulighed er, hvis du ikke har udviklet alvorlig stress, at tage vores to dages stress kursus, hvor du vil lære effektive metoder og teknikker til afstressning, forebyggelse og håndtering af stress.

Lær andre at tackle deres stress

Hvis du kunne tænke dig, at hjælpe andre mennesker med at tackle deres stress, så kan du tage vores uddannelse i stresshåndtering, hvor du bliver certificeret stressvejleder og uddannet til, at hjælpe andre mennesker med at forebygge og håndtere stress.

Du kan også tage en af vores kurser i stresshåndtering, hvor du lærer at forebygge og håndtere stress hos dig selv.