Kognitiv adfærdsterapi

Til behandling af stress, lavt selvværd og angst

Kognitiv adfærdsterapi er en terapiform, der fokuserer på, hvad den stressede person tænker om sig selv, sine udfordringer og sine omgivelser. Herunder hvad personen tænker om, hvad andre tænker om ham eller hende.

Kognitiv adfærdsterapi, anvendes i forbindelse med stress, dårligt selvværd, angst og depression.

Kognitiv adfærdsterapi i forbindelse med stress og lavt selvværd

Når jeg anvender kognitiv adfærdsterapi til behandling af stress og lavt selvværd, får du forskellige opgaver og øvelser, som du skal arbejde med i mellem vores samtaler.

Den kognitive terapi tager udgangspunkt i din aktuelle situation i forhold til de tanker eller forestillinger, der udløser dine uhensigtsmæssige reaktioner i relation til stress og lavt selvværd.

Jeg lægger vægt på, at hjælpe dig med, at finde andre måder at tænke og føle på. Det vil sige nye og støttende tanker, følelser og adfærd, der erstatter de negative tanker og følelser.

Jeg tager udgangspunkt i dine positive evner og færdigheder, som du ikke kan lægger mærke til, at du har, da disse egenskaber bliver overskygget af alt det negative omkring dig selv som du har været tilbøjelig til, at have fokus på.

Når jeg anvender kognitiv adfærdsterapi til behandling af stress og lavt selvværd, anvender jeg oftest en kombination af kognitiv terapi og NLP terapi. Da NLP terapien er særlig effektiv til omstrukturering af tanker, følelser og adfærd.

Kognitiv terapi og NLP terapi giver mulighed for, at få en ny forståelse for det du har oplevet tidligere i dit liv.

Det er ikke det der sker eller er sket der påvirker dig i negativ retning. Men måden hvorpå du tænker om det der er sket.

Den kognitive adfærdsterapi blev opfundet af psykiateren Aron T. Beck i slutningen af 1950´erne.

NLP blev opfundet af Richard Bandler og John Grinder i begyndelsen af 1970´erne.

Læs også: Anvendelse af stress terapi i stresscoaching

Kognitiv adfærdsterapi