Kan du tankelæse?

Stop med at bekymre dig om, hvad andre tænker om dig

Hvis du kender det her med, at du tror du ved hvad andre tænker om dig? Så er du absolut ikke den eneste. Jeg troede også engang på, at jeg vidste hvad andre tænkte om mig, men jeg tog naturligvis fejl. For i virkeligheden, er der ikke nogen af os, der er i stand til at læse, hvad andre mennesker tænker om os.

Imidlertid er det et meget stort problem for mange mennesker. Jeg oplever gang på gang, når jeg hjælper andre mennesker med lavt selvværd eller mennesker, der har fået stress, at det er et stort tema for dem.

Når du tankelæser på andre, er det dine egne tanker om dig selv

Når du tror, at du ved hvad andre mennesker tænker eller mener om dig, er det for det meste forbundet med noget negativt. Og i virkeligheden er det dine egne tanker om dig selv, som du projektionerer over på andre. Når du gør det, giver det grobund for der så giver grobund for dårligt selvværd, stress og angst.

Når du tænker en tanke, uanset om det er en negativ eller positiv tanke, udskiller din hjerne ca. 1400 biokemiske stoffer. Din hjerne er hjerne er ikke i stand til, at kende forskel på om det er noget virkeligt, eller noget du bare forestiller dig. Man kan sige, at du laver virkeligheden om til din egen virkelighed, ud fra måden hvorpå du tror andre tænker om dig.

I virkeligheden er det dine egne tanker og din egen måde, at opfatte dig selv på. Det handler tit og ofte om negative eller hæmmende tanker og overbevisninger om dig selv og den du er.

Måske du kan genkende nogle af nedenstående eksempler på tankelæsning:

  • Hvorfor sidder de derovre og griner, det er garanteret mig de griner af.
  • Hun kigger så underligt på mig, hun synes sikkert jeg er grim.
  • Min kæreste virker så indelukket for tiden, hun overvejer sikkert at forlade mig.
  • Jeg kan ikke forstå, hvorfor sanne ikke ringer tilbage til mig. Hun synes nok jeg er kedelig, at tale med.
  • Hvorfor sidder mine kollegaer derovre og hvisker, det er sikkert mig de taler om.
  • Min leder hilste ikke på mig tidligere i dag, hun er helt sikker sur på mig, fordi jeg ikke kunne arbejder over i går. Det var også for dårligt af mig, at tænke på mig selv. Jeg er egoistisk.

Stop med at bekymre dig om hvad andre tænker om dig

Som du nok har regnet ud, så kan hverken du eller andre læse andre menneskers tanker. Så STOP med at bekymre dig om, hvad andre tænker om dig. De har rigeligt i sig selv.

Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men jeg har en metode der er særlig effektiv til, at ændre opfattelse af hvordan du tror andre tænker om dig. Metoden kaldes for Reframing.

Reframe dine tanker

Hjerneforskere har påvist, at reframing har en stor indflydelse på negative begivenheder således, at følelsen gøres neutral eller positiv. Så vi kan altså ændre måden vi føler på, ved at ændre måden, vi tænker på.

Når du ser noget som i virkeligheden er "neutralt" og fortolker det negativt, går din amygdala aktivitet i hjernen op (Amygdala er hjernens "alarmsystem"). Når du opfatter noget negativt (De situationer hvor du tankelæser på andres adfærd, måden hvorpå de siger tingene etc.) og fortolker det neutralt eller positivt - Reframing - går din amygdala aktivitet ned.

Sådan reframer du

Reframing går ud på, at du finder mindst tre andre måder hvorpå du kan ændre dine egne tanker om hvad andre tænker om dig. Og dermed ændre din egen opfattelse af situationen og sikre dig selv en god egentilstand, der ikke påvirker dit selvværd eller giver anledning til stress.

Eksempler på reframing i forbindelse med tankelæsning

Du sidder på en cafe og et andet sted i cafeen tæt på dig, sidder der to mennesker og griner. Din umiddelbare tanke er:

"Hvorfor sidder de derovre og griner, det er garanteret mig de griner af"

Denne tanke kan du reframe til:

  1. De har sikkert fortalt hinanden noget morsomt.
  2. De ser ud til, at have det sjovt.
  3. Jeg kan også huske sidste gang jeg sad sammen med en ven, hvor vi grinte helt vildt af en sjov oplevelse vi talte om.

Et andet eksempel på reframing kan være:

Du er lige mødt på arbejde, og din kollega går forbi dig med bøjet hoved uden at sige noget til dig. Din første tanke er:

"Hvorfor hilste min kollega ikke på mig?, han er sikkert sur over, at jeg sagde nej til at bytte en vagt med ham i går, og nu gider han ikke tale med mig mere".

Denne tanke kan du reframe til:

  1. Det kan godt være min kollega ikke hilste, men han har garanteret ikke set mig, da han sikkert gik i sine egne tanker.
  2. Der var også andre kollegaer han ikke hilste på i dag.
  3. Der er også nogle gange, hvor jeg ikke har hilst på nogle kolleager fordi jeg gik og tænkte på noget andet, og derfor ikke havde set dem.

Et tredje eksempel på reframing:

Du møder din chef på gangen, og hun beder dig komme til en samtale med hende i morgen kl. 10. Din tanke er: "Jeg skal sikkert have en skideballe eller også bliver jeg fyret"

Denne tanke kan du reframe til:

  1. Siden jeg er blevet kaldt til samtale i morgen, så skal vi nok tale om den lønforhøjelse jeg har spurgt til noget tid.
  2. Endelig kan jeg få sagt til min chef, at jeg skal have ferie i uge 10 og 11.
  3. Hun vil sikkert tale med mig om den personale weekend vi skal afholde i næste uge.

Vil du lære hvordan du stopper med at tankelæse og bekymre dig?

Hvis du vil lære hvordan du helt kan undgå at bekymre dig over ting du ikke kan gøre noget ved alligevel. Eller vil lære hvordan du kan stoppe dig selv i, at tankelæse hele tiden, så kan du læse mere på nedenstående link.

 

Få hjælp til tanker og bekymringer