Bekymrer du dig også alt for meget

Jeg stod for et øjeblik siden ude i mit køkken og filosoferede lidt over det her med, at bekymre sig. Samtidig reflekterede jeg også lidt over mit liv og de bekymringer jeg har haft.

Både det liv jeg lever i dag, og det liv jeg levede førhen. I den forbindelse kunne jeg ikke lade være med, at trække lidt på smilebåndet i forhold til mig selv, og de ting jeg kunne bekymre mig om førhen.

For det er nemlig sådan, at det jeg bekymrede mig om for nogle år siden aldrig nogensinde er blevet til noget. Ligesom at meget af det jeg bekymrede mig om, var fuldstændig ligegyldige ting.

Men dengang ( for 10 år siden) kunne jeg få nogle af mine bekymringer til at fremstå, som et kæmpe stort og altoverskyggende problem.

Bekymrer du dig om ligegyldige ting

Har du nogensinde overvejet, at det du bekymrer dig om i dag, oftest er fuldstændige ligegyldige ting, når du tænker 1 år frem i tiden. Eller måske bare en måned frem.

Det er sådan med bekymringer, at uanset hvad din bekymring handler om, så kan du ikke gøre noget ved den lige nu og her. Ligesom det er meget sjældent, at det du bekymrer dig om bliver til noget.

Og hvis det endelig er sådan, at det du bekymrer dig om er noget reelt eller alvorligt, så får du ikke noget som helst ud af, at bekymre dig om det.

For du kan ikke tænke dig frem til en løsning på det du bekymrer dig om. Du bliver enten nød til, at handle på det der bekymrer dig, hvis det er muligt.

Og hvis det ikke er muligt, så vil jeg, for din egen skyld, anbefale dig, at lægge bekymringen til side, og acceptere din situation, som den er her og nu.

I modsat fald er der en stor risiko for, at du bliver i dårligt humør, udvikler stress eller påvirker dit selvværd i negativ retning.

Og det er fordi, at din hjerne ganske enkelt ikke kan kende forskel på om det er noget du oplever her og nu, eller om det blot er noget du tænker / bekymrer dig om.

Hver gang du tænker en tanke, herunder tanker om det der bekymrer dig, så udløser din hjerne ca. 1200 biokemiske stoffer, som b.la. påvirker dit humør og din sindstilstand.

Prøv engang at ”spole din indre film” 5 år tilbage i tiden. Og tænk så på hvad du bekymrede dig om dengang. Og spørg så dig selv:

  • Hvor mange af de bekymringer jeg havde dengang blev til noget?
  • Hvad tænker jeg egentlig om de bekymringer i dag, som jeg havde for 5 år siden?
  • Hvor mange af de bekymringer jeg havde dengang, er i dag fuldstændig ligegyldige bekymringer.

Vær tilstede lige nu og her

I sommeren 2016 mistede jeg min far til kræften efter 2,5 måneders sygdom. Indtil da, var han frisk, fysisk aktiv og gjorde rigtig mange ting.

Noget af det jeg blev endnu mere opmærksom på i den forbindelse var, at leve så meget som muligt i nuet. Det vil sige IKKE i fortiden og ikke i fremtiden. Men lige nu og her, en dag af gangen.

For vi ved ikke hvornår vi en dag skal herfra. Forhåbentlig først om mange år, og af naturlige årsager. Men vi ved det, heldigvis, ikke på forhånd.

Og når du lever i nuet, så kan du IKKE bekymre dig om alle mulige ting. Eller for den sags skyld spekulere over ting fra fortiden.

Så det jeg vil sige er: STOP med at bekymre dig over noget, som du alligevel ikke har indflydelse på. Du spilder din dyrebare tid, du skræmmer dig selv, du risikerer at få stress, du påvirker dit selvværd i negativ retning og du glemmer at leve her og nu.

Tanker og stress

Det lyder måske nemmere sagt en gjort. Men det er faktisk ikke så svært, når du ved hvordan du skal gøre.

Er det noget jeg kan gøre noget ved?

For mit eget vedkommende var jeg førhen rigtig god til, at bekymre mig om alle mulige ting. I dag kan jeg også godt bekymre mig om et eller andet, men det er meget sjældent. Og når jeg endelig tager mig selv i, at bekymre mig om et eller andet, så spørger jeg mig selv.

Er det noget jeg kan gøre noget ved?

Og hvis jeg kan gøre noget ved det, så handler jeg naturligvis på det.

Og hvis jeg ikke kan gøre noget ved det, så stopper jeg med at bekymre mig over det, hvis det er en af de ting jeg absolut ikke kan gøre noget ved, ligemeget hvad jeg gør.

Eller også “parkerer” jeg det, indtil jeg kan gøre noget ved det. På den måde får mine bekymringer aldrig nogensinde lov til, at styre mig eller stjæle min tid.

En lille opgave om dine bekymringer

Download nedenstående ark, og bliv lidt klogere på om du også bekymrer dig om ting, som du ikke kan gøre noget ved alligevel.

Bekymringer

Lær hvordan du stopper dine bekymringer og bliver bedre til, at være til stede her og nu

Jeg afholder jævnligt min 1 dags worskhop: Lær at styre dine tanker, så det ikke er tankerne der styrer dig.

Workshoppen indeholder flere forskellige og effektive metoder og teknikker, når det handler om uhensigtsmæssige tankemønstre.

Det kan være tanker, som bekymringer, grublerier, spekulationer, selvkritiske tanker, angst tanker, tanker om hvad andre tænker om mig m.fl.

Du kan læse mere om workshoppen Lær at styre dine tanker her >>>