Stress og myter

Der findes mange forskellige myter om stress, og det kan derfor være vanskeligt for dig der ikke ved ret meget om stress, at blive klog på hvad du ikke må og må, når du er ramt af stress. Ligesom det kan være vanskeligt at finde ud af de forskellige årsager der er til, at du kan blive ramt af stress.

Stress er individuelt, og det der stresser dig stresser ikke nødvendigvis mig, din nabo, kollega, kone m.f.l., eller omvendt. Det kan være meget forskelligt hvad det er, der stresser os hver i sær. Der er naturligvis nogle generelle årsager, hvor risikoen for at få stress er større end andre.

Nogle mennesker forveksler også det at have travlt med at være stresset. Og selvom om du har travlt, hvad enten det er på dit job eller privat, er det absolut ikke ensbetydende med at du har stress.

Ligesom du også kan have en opfattelse af, at du “bare” har travlt, og så er det i virkeligheden alvorlig stress, fordi du måske har haft så travlt i en længere periode, at du har glemt at slappe af og holde fri, og måske heller ikke har fået sovet det du skulle.

Stresssymptomer

De 3. største myter om stress

Stressforsker Bo Netterstrøm afliver i en artikel på lederweb.dk de 3 største myter om stress

Myte 1

En stressramt medarbejder skal beskyttes mod det stressfremkaldende arbejde og sygemeldes.

Myte 2

En stresset medarbejder må ikke anstrenge sig fysisk ved at motionere.

Myte 3

Stress kan måles ved analyse af koncentrationen af hormoner som f.eks. kortisol i blod eller spyt

Du kan læse artiklen om de 3 myter om stress der bliver aflivet her

Brug for hjælp til stress?

Hvis du er ramt af alvorlig stress, har du brug for professionel hjælp til at komme af med din stress. I den forbindelse er stresscoaching en effektiv metode til at blive fri for stress samtidig med, at du lærer at håndtere og forebygge fremtidig stress