Selvkritik og dårligt selvværd

Selvkritik og dårligt selvværd hænger ubønhørligt sammen. Hver gang du kritiserer dig selv i dine tanker påvirker det dit selvværd i negativ retning. Og jo oftere du gør det jo dårligere bliver dit selvværd.

Kender du til selvkritiske tanker, altså der hvor du tænker dårligt om dig selv?. Du kritiserer dig selv for det du gør eller den du er. Du har måske også tanker om hvad andre mennesker tænker og mener om dig. Og for det ikke skal være løgn, så er du måske også en af dem der sammenligner dig selv med andre.

Hvis du gør nogle af ovenstående ting, så vil jeg bede dig om at STOPPE omgående for din egen skyld. For det eneste du får ud af det er, at du bliver i dårligt humør, dræner dig selv for energi og sidst men ikke mindst, så giver det dig dårligt selvværd og dermed en dårlig selvværdsfølelse.

Hvis du ikke selv ved hvordan du stopper din selvkritik, så er et terapeutisk forløb med terapi mod lavt selvværd, en effektiv metode til, at få stoppe dine negative tanker om dig selv, og give dig et bedre og styrket selvværd.

Hvordan kan selvkritik give dårligt selvværd?

“Hmmm, det er da egentlig lidt underligt, hvordan kan noget jeg tænker give mig dårligt selvværd” ? tænker du måske.

Det kan det fordi, at dine tanker påvirker dine følelser, din adfærd og dine kropsfornemmelser. Derfor giver selvkritiske tanker, tanker om hvad andre mennesker tænker og mener om dig, og sammenligninger af dig selv med andre dig en dårlig selvværdsfølelse.

Prøv f.eks. og luk dine øjne og kom i tanke om en situation, hvor du havde en dårlig selvværdsfølelse. Start med at lægge mærke til hvilke omgivelser du befinder dig i, hvem der eventuelt er tilstede i situationen du tænker på, udover dig. Læg så mærke til hvad der sker i situationen og hvad der eventuelt bliver sagt af dig eller andre.

Hvilken følelse har du lige nu? Hvis du har gjort dig umage i ovestående øvelse, så har du det sikkert ikke så godt lige nu – vel?

Luk nu dine øjne igen, og kom i tanke om en god oplevelse du har haft. En oplevelse som gav dig en rigtig god følelse. Læg mærke til omgivelserne du befinder dig i, når du tænker på denne her gode oplevelse. Læg mærke til hvad der sker i situationen du tænker på lige nu. Få så mange detaljer med som muligt, læg også mærke til om der er andre tilstede udover dig selv.

Hvilken følelse har du lige nu? Forhåbentlig en rigtig god følelse?

Selvom du ikke var tilstede i de to foregående situationer du skulle tænke på, så reagererede du alligevel med en henholdsvis god og dårlig følelse. Og det skyldes dels, det jeg skrev til dig før med, at vores tanker, følelser, adfærd og kropsfornemmelser hænger sammen, og så skyldes det, at din hjerne ikke kan kende forskel på om det er noget du tænker, eller om det er noget der sker i virkeligheden.

Tanker og stress

Stress og selvværd

Kunne du finde på at tale så grimt til andre, som du taler til dig selv?

Prøv engang det næste stykke tid, at skrive alle dine selvkritiske tanker ned, herunder de tanker du tænker andre tænker om dig. Og så forestil dig, at du skulle tale sådan til andre mennesker. Ville du gøre det? Nej vel, det vil de fleste mennesker i hvert fald ikke.

Første skridt i at stoppe sine selvkritiske tanker er , at øve dig i, at blive bevidst om dem. Det bliver du ved at lægge mærke til- og eventuelt skrive dine selvkritiske tanker ned på et stykke papir, som jeg foreslog dig lige før.

Øv dig så dagligt i, at stoppe dine selvkritiske tanker. Hver gang du får en selvkritisk tanke, så stop op og spørg dig selv: Ville jeg tale sådan til et andet menneske?  Og hvis dit svar er nej, så vælg en tanke som er mere støttende for dig. En tanke som du også med god samvittighed kunne sige til et andet menneske.

Eksempler

Hvis din selvkritiske tanke f.eks. er; “Nu tager du dig sammen dit skvat og kommer i gang med den opgave”. Kunne du f.eks. tænke: “Hvad er grunden til, at jeg ikke er kommet i gang med den opgave endnu? Og hvornår vil jeg afsætte tid til den”.

Eller

“Jeg er et tabersvin og dur ikke til en skid” kunne erstattes med; “Jeg er god nok som den jeg er, og gør mit allerbedste”.

Eller

“Der er aldrig nogen der ringer eller skriver til mig, der er sikkert ikke nogen der kan lide mig, når det kommer til stykket”. Kunne erstattes med: “Det kan godt være, at der ikke er nogen der har ringet til mig i et stykke tid, men til gengæld var jeg sammen med nogle gode venner for en uge siden, og næste weekend skal jeg til fest hos Lene”.

“Enhver situation har ingen anden betydning, end det du tillægger den med din bevidste tanke”

Nu ved jeg godt, at ovennævnte forslag kan være lettere sagt end gjort for mange mennesker. Men det behøver ikke være så svært igen, det er et spørgsmål om at blive ved at træne og øve sig i, at være bevidst om sine tanker, og vælge dem med omhu.

Når du lærer at tænke positive og mere hensigstmæssige tanker om dig selv, styrker du dit selvværd.

Lær hvordan du styrer dine tanker og nedkæmper selvkritik til gavn for dit selvværd

Metoden jeg beskrev for dig før til, at nedkæmpe selvkritik var et mindre forslag til hvad du selv kan gøre lige nu og her. Hvis ud vil lære virkelig effektive metoder og teknikker til, at styre dine egne tanker, så afholder jeg flere gange om året workshoppen: Lær at styre dine egne tanker. Du kan læse mere om workshoppen på nedenstående link.

Lær at styre dine egne tanker >>>

Hjælp til lavt selvværd >>>