Jeg har stress, hvad gør jeg?

Hvis du har fået stress er det vigtigt, af du får hjælp til at komme af med din stress hurtigst muligt, inden den udvikler sig til alvorlig eller langvarig stress med risiko for udvikling af stressrelaterede mentale og fysiske sygdomme.

Hvis du ikke allerede har været hos din læge og fået udelukket andre årsager end stress, er det første du skal gøre, at få en tid hos din læge, så han eller hun, kan udelukke andre årsager end stress. Grunden til det er, at mange af de fysiske, psykiske og adfærdsmæssige stresssymptomer der findes, kan skyldes andre årsager end stress.

Hvis din læge ikke kan finde nogle årsager til de symptomer du har, er der med stor sikkerhed tale om stress. Og i den forbindelse har du to muligheder.

Sådan kommer du af med din stress

Nogle mennesker er i stand til, at komme af med deres stress igen ved egen hjælp. De fleste har dog brug for professionel hjælp hos en stressscoach eller psykolog med speciale i stresshåndtering.

Det tager typisk 10 -12 uger, at komme af med en alvorlig stressbelastning under forudsætning af at du, enten selv ved hvordan eller, at du får den nødvendige hjælp. Ellers kan det tage meget længere tid og nogle gange op til flere år, at komme af med sin stress.

Det kan du selv gøre for at komme af med din stress

  • Overvej i samarbejde med din læge om du har brug for en sygemelding i en kortere eller længere periode.
  • Sørg for, at få så meget ro som muligt.
  • Lav så få aftaler som muligt, så det kun er de absolut vigtigste aftaler du sætter i din kalender.
  • Sørg for at få sovet mindst 7-8 timer hver nat.
  • Lad være med, at være på smartphone, tablet, pc e.l. mindst 1 time før du skal sove.
  • Lad være med, at se fjernsyn mindst 1 time før du skal sove.
  • Gå eller cykle en tur på mindst 30 minutter i naturskønne omgivelser hver dag i et moderat tempo. Pulsen skal lidt op, men du må ikke blive stakåndet eller føle noget ubehag. Hvis du bliver dårlig eller føler ubehag, skal du sætte tempoet ned.
  • Nedjuster din arbejdstid og tag nogle ekstra fridage, hvis det er muligt. Din krop har brug for restitution.
  • Lav vejrtrækningsøvelser hver dag. (Søg på youtube efter vejrtrækningsøvelser mod stress)
  • Lav en guidet mindfulness meditation eller anden guidet afspændingsøvelse på mindst 15 minutter hver dag.
    Jeg kan anbefale nedenstående mindfulness meditationer og afspændingsøvelser mod stress:

    Guidede mindfulness meditationer

    Lær at håndtere stress

  • Hold små korte pauser på 5 minutter ca. en gang hver time.
  • Frokostpause i mindst 30 minutter.
  • Hold fri når du har fri.
  • Få hjælp fra din familie, venner/veninder til alt det du ikke kan overskue p.t.
  • Nedjuster dit forbrug af sociale medier, mail tjekkeri o.l.
  • Prioriter dig selv og sig fra.
  • Hvis det er dine egne tanker, der er årsag til meget af den stress du har, så få hjælp til at lære hvordan, du selv kan slippe af med dine stresstanker, som typisk er bekymringer om fremtiden eller grublerier om fortiden. Få hjælp til tanker her.
  • Hvis du har alvorlig eller langvarig/kronisk stress, så søg professionel hjælp.

Hvis ovenstående ikke virker for dig, vil jeg anbefale dig, at få hjælp til, at komme af med din stress.

Du kan også læse mit tidligere indlæg om, hvordan jeg selv forebygger og håndterer min egen stress.

Få professionel hjælp til, at komme af med din stress

Hvis du ikke selv er i stand til, at komme af med din stress ved hjælp af de tidligere beskrevne metoder, anbefaler jeg dig, at få hjælp til det.

Når du får professionel hjælp til din stress, kommer du af med din stress i løbet af 10-12 uger. Endvidere vil du også lære hvordan og hvad du skal gøre for, at undgå fremtidig stress.

Du kan få professionel hjælp til din stress her.

Gratis rådgivning om hvordan du kommer af med din stress.

Du kan få gratis telefonisk rådgivning om stress, og hvad du kan gøre for, at komme af med din stress igen. Du bestiller tid til gratis rådgivning og screeningssamtale om stress på nedenstående link.

Bestil gratis stress screeningssamtale her.