Styrk dit selvværd - med råd og øvelser til et bedre og styrket selvværd

Der er flere måder og metoder til at styrke dit selvværd på. Herunder finder du en guide med 10 måder til, hvad du  kan gøre for at styrke dit selvværd.

10 gode råd og øvelser til et bedre selvværd

# 1 Hold op med at sammenligne dig selv med andre

At forsøge at leve op til andre, eller være bedre end andre er på ingen måde til gavn for dit selvværd. Tænk engang hvis vi alle var ens, hvor kedeligt ville det ikke være? Så hav udelukkende fokus på dig selv, og det du er god til.

# 2 Ros og anerkend dig selv regelmæssigt

Ros og anerkend dig selv regelmæssigt. Enten ved at se dig selv i spejlet og sige noget, du kan lide ved dig selv. Mange gange er vi hurtige til at fortælle andre hvor gode de er, men glemmer eller tøver med at gøre det samme for os selv.

# 3 Motioner mindst 30 minutter flere gange om ugen

Regelmæssig motion styrker musklerne, kredsløbet og forbrænder kalorier. Når du motionerer udskilles der b.la. endorfiner, dopamin og serotonin (Hjernens naturlige lykkepille). Det giver større glæde og styrker dit selvværd og selvværdsfølelse.

# 4 Husk at smile og grine

Når du smiler eller griner ændrer du blodtilførslen til hjernen, der gør at du føler dig gladere ligesom det lindrer spændinger. Et smil sætter nogle kemiske og fysiske reaktioner i gang i dit sind og din krop, der frigiver endorfiner som øger dit humør.

# 5 Hav fokus på dine resultater

Tilgiv dig selv for de fejl du laver, og spørg i stedet for dig selv hvad du kan lære af dem. Der er altid noget værdifuldt vi kan lære, det er kun et spørgsmål om at ændre dit fokus. Hav fokus på det positive ved at fejre dine resultater og sejre. Skriv dine resultater og sejre ned, så du kan gennemgå dem og reflektere over dem, når du føler dig nede og har brug for at forny din tro på dig selv.

# 6 Få den hjælp og støtte du har brug for

Bed om hjælp og få den støtte du har brug for, uanset hvilken situation der måtte være tale om. Det kan være i forhold til at begynde at motionere, tabe sig, vælge en uddannelse m.fl. Der er altid nogen der vil hjælpe dig, men det kræver at du beder om det.

# 7 Lav en liste over dine positive kvaliteter

Skriv mindst 10 positive kvaliteter ned om dig selv. Det kan f.eks. være en god ven, rummelighed, venlig etc. Læs listen igennem jævnligt for at øge din tro på dig selv og den du er.

# 8 Gør noget særligt hver dag

Gør noget behageligt og givende for dig selv hver dag. Forkæl dig selv. Det kan være en tur på cafe, læse en god bog, se din favorit film genre, tage et boblebad, gå en tur i de omgivelser du holder af at bevæge dig i. Det kan også være at lave din yndlingsret, spise et stykke chokolade, dyrke motion eller hvad du nu holder af, at gøre for dig selv.

# 9 Tænk positivt om dig selv

Drop selvkritikken, få styr på dine tanker og tænk positive tanker om dig selv og den du er. Hav fokus på det du har og på det fantastiske menneske du er.

# 10 Kend dine værdier og vær tro mod dem

Kend dine værdier (de ting der er vigtige og betyder noget for dig). Vær tro mod dine værdier og lev dit liv ud fra dem.

Styrk dit selvværd

Vil du arbejde meget mere i dybden med, at styrke dit selvværd, så kan du downloade min gratis e-bog: Vejen til et bedre selvværd – Nøglen til din indre styrke.

Bogen er fyldt med effektive metoder og teknikker til, at styrke dit selvværd.

Du downloader e-bogen ved at klikke på knappen herunder.

Få professionel hjælp til bedre selvværd

Hvis du ikke selv formår at styrke dit selvværd, kan du få professionel hjælp til selvværd. Hjælp til selvværd foregår via coachende samtaler, hvor du får hjælp, støtte og vejledning til et godt selvværd.

Behandling af lavt selvværd – læs mere her >>>

Symptomer på dårligt selvværd

Bedre selvværd og selvtillid for unge >>>