Lyt til din krops stresssignaler

For at afhjælpe og forebygge stress er det meget vigtigt, at du er opmærksom på din krops stresssignaler, og reagerer proaktivt for at afhjælpe og forebygge fremtidig stress.

Der er tre ting du kan gøre, når du skal reagere proaktivt i forhold til din stress:

  1. Du kan blive opmærksom på dine handlemuligheder, når du mærker dine stresssignaler. Kan du selv gøre noget aktivt? Sige til eller fra, flytte dig fra de omgivelser der stresser dig?
  2. Hvis du af en eller anden årsag ikke selv kan gøre noget, kan du så spørge nogen om hjælp?
  3. Hvis du hverken selv kan handle på det, eller gøre noget ved det, og heller ikke kan få nogen til at hjæpe dig, er du nød til midlertidigt at acceptere tingene som de er, og derfor kunne sige PYT, jeg kan ikke gøre noget ved det alligevel lige nu.

Bliv opmærksom på dine egne handlemuligheder

Da jeg for et par år siden selv var ramt af alvorlig stress var en af mine stresssignaler, at jeg fik småfeber jævnligt. Jeg fandt ud af, at det hang sammen med, at når jeg kom ud på mit kontor (jeg var indehaver af en mellemstor håndværksvirksomhed), så begyndte jeg at få ondt i halsen og småfeber efter, at jeg havde siddet der et par timer. Jeg fandt i den forbindelse ud af, at jeg ved at lave en proaktiv handling undgik at få ondt i halsen og feber. Jeg begyndte simpelthen at arbejde hjemmefra 2-3 gange om ugen. og væk var feberen.

Derudover begyndte jeg at slukke telefonen til fyraften og i weekenden, hvilket gjorde at jeg fik minimeret endnu en stressfaktor.

Spørg nogen om hjælp

En af mine andre stresssignaler var, at jeg fik ondt i maven og havde en følelse af, at min hjerne kogte over. Jeg fandt ud af, at det hang sammen med telefonen der ringede lystigt, mens jeg havde travlt med andre vigtige opgaver. Jeg besluttede i den forbindelse at outsource mine telefonopkald til et firma, som tog i mod de fleste af mine opkald. Efterfølgende fik jeg så en mail med telefonbeskeden fra kunden, medarbejderen eller hvem det nu var der ringede.

Nu styrede jeg selv hvornår jeg havde tid til, at ringe tilbage til en kunde, en medarbejder eller anden person. Jeg kunne prioritere vigtigheden i mine telefonsamtaler i forhold til de andre arbejdsopgaver jeg havde med at gøre.

Jeg kunne nu slappe af og koncentrere mig om mine andre opgaver uden hele tiden at lade mig forstyrre, og dermed minimere min stress. Jeg spurgte nogen om hjælp. Sidegevinsten var, at jeg fik en hel del flere kunder ud af det, men det er en anden historie.

Lær og sige PYT!

Et tredje stresssignal jeg havde indimellem var “”sommerfugle i maven og uro i kroppen, kombineret med at jeg i perioder sov dårligt om natten. Disse signaler mærkede jeg, når jeg i perioder havde for mange unødvendige spekulationer om fremtiden i forhold til nogle tænkte skræk scenarier. De ting jeg forestillede mig, var ting jeg ikke kunne gøre noget ved. Og jeg vidste jo ikke engang om det jeg tænkte eller forestillede mig ville ske, hvor skulle jeg dog vide det fra, det var jo “bare” tanker!

På et tidspunkt var jeg i en situation i forhold til noget økonomi, hvor jeg afventede en tilbagemelding fra nogle andre mennesker. I ventetiden, som var et par måneder, begyndte jeg at spekulere og forestille mig alle mulige heldige- og uheldige udfald. Til sidst ringede jeg til min revisor for at høre hvad han troede. Min revisor sagde dengang til mig: “Michael, sæt dig ned og drik en sodavand, du kan ikke gøre noget som helst ved det alligevel. Udfaldet fra de andre bliver som det bliver, og så må vi tage det derfra”

Min revisor var en klog mand, for han havde jo ganske ret! Jeg kunne hverken gøre fra eller til lige nu. Og jeg satte mig efterfølgende ned og drak et glas vand. (Jeg havde nemlig ikke nogen sodavand inden for rækkevidde). Den har jeg sidenhen anvendt rigtig mange gange i forskellige sammenhænge. Jeg sætter mig dog ikke ned hver gang og drikker en sodavand, men siger i stedet for PYT jeg kan jo ikke gøre noget ved det lige nu alligevel.

Aldrig mere stress

Ovenstående er blot nogle af de proaktive handlinger, jeg har foretaget mig, i forhold til at minimere min stress. Simple proaktive handlinger som gjorde, at jeg minimerede min stress ganske betydeligt. Herud foretog jeg en del andre tiltag, og fik også professionel hjælp i forbindelse med min stress.

I dag er jeg hele tiden opmærksom på mine stresssignaler og handler på dem i forhold til at være proaktiv. Jeg gør naturligvis også en del andre ting for at holde mig selv stressfri. Og jeg ved derfor med mig selv, at jeg ALDRIG bliver ramt af stress igen, men derimod forbliver i en stressfri tilværelse.