Du ved det jo godt, men hvorfor gør du det så?

Du ved jo godt, at det du gør eller undlader at gøre, kan få negative konsekvenser for dig. Det kan give dig stress, lavere selvværd, gøre dig i dårligt humør og det kan holde dig selv tilbage fra noget du inderst inde har lyst til at gøre etc.

Men hvorfor gør du det så, eller hvorfor gør du det ikke? Det er fordi du er styret af dine vaner. Dine vaner er ubevidste tanke, føle, handle og adfærdsmønstre, som du er styres af ca. 90-95 % af tiden.

 

Ligesom vi kan ændre vores fysiske vaner, kan vi også ændre vores vanemæssige handle og adfærdsmønstre, herunder tanke- og følelsesmæssige vaner. Hvis du f.eks. har en vane, hvor du overvejende har fokus på det negative, kan du ændre denne vane til en ny vane, hvor du har fokus på det positive og det der gør dig glad.

Glædesdagbogen

En simpel og effektiv metode til dette er, at begynde at lave en glædesdagbog. Glædes dagbogen, går i alt sin enkelthed ud på, at du hver dag skal have fokus på mindst tre ting der gør dig glad. Det kan være bitte små ting og det kan være store ting. Om aftenen, lige inden du lægger dig til at sove, skal du så skrive de tre ting ned i din glædesdagbog, der har gjort dig glad. Ligesom du også skal skrive grunden til, at lige præcis disse ting gjorde dig glad.

Og husk, at uanset om du synes du har haft en dårlig dag, så kan du altid finde mindst tre ting der kan gøre dig glad. Det handler bare om, at finde dem og dermed lægge mærke til dem.

Eksempel på en glædesdagbog

Klik på billedet, der herefter åbner i et større format i et nyt vindue

Når du har ført din glædesdagbog i ca. 30. dage, vil du opdage, at du er blevet meget bedre til at fokusere på det positive, ligesom du også vil vågne gladere om morgenen. Grunden til, at du skal udfylde dig glædesdagbog om aftenen inden du ligger dig til at sove er, at din underbevidsthed vil arbejde videre med det om natten mens du sover. Og dermed har det en lang større effekt.

Ovenstående var blot et eksempel på, hvordan du kan ændre en uhensigtsmæssig vane på en nem og simpel måde. Herudover er der en lang række andre ting du kan gøre for, at ændre dine uhensigtsmæssige vanemønstre, og dermed styrke dit selvværd, gøre dig selv mere modstandsdygtig overfor stress, og få modet til, at træde ud af din komfortzone og gøre de ting du inderst inde har lyst til at gøre, og dermed skabe det liv du ønsker dig.

På mine kurser og workshops samt de forskellige 1:1 forløb jeg tilbyder inden for stress, selvværd og personlig udvikling, arbejder vi også med, at ændre dine uhensigtsmæssige vaner og adfærd.

Stress kursus – Lær at håndtere og forebygge stress