Når du er ramt af længerevarende stress påvirkes din krop i negativ retning

Når du er ramt af længerevarende stress påvirkes din krop i negativ retning. Den stofskifteproces der foregår i forbindelse med stress tømmer hurtigt din krop for vigtige vitaminer og mineraler, herunder C-vitamin, gruppen af B-vitaminer, Kalcium og magnesium.

Når du er stressramt har din krop brug for et ekstra tilskud af vitaminer og mineraler, ligesom andre kosttilskud også hjælper dig i perioden med stress.

Antistress vitaminer, mineraler og kosttilsskud

B-Vitaminer

Manglen på B-vitaminer kan føre til ængstelse, irritabilitet og træthed og kan forværre symptomerne på stress.

C-vitaminer

Manglen på C-vitaminer medvirker til nedsat immunforsvar og forøget modtagelighed for forkølelser og andre infektioner, når du er stresset.

Kalcium

Svingningerne i kalciumbalancen sættes b.la. i forbindelse med for højt blodtryk og svingninger i humøret. Kalcium kan reducere nogle af effekterne fra stress gennem en effekt på hjernens neurotransmittere, heriblandt serotonin.

Magnesium

Mangel på magnesium kan medvirke til den træthedsfølelse og forhøjet blodtryk, der forbindes med langvarig stress.

Kosttilskud gavnlige mod stress

Omega-3 fiskeolie

Omega-3 fedtsyrerne spiller en vigtig rolle i hjernens funktioner og humørregulering. Ved at spise fisk regelmæssigt, eller tage fiskeolie som kosttilskud, kan du forbedre dit humør og neutralisere nogle af effekterne af stress ved at sænke niveauet af stresshormoner.

Citronmelisse

Citronmelisse er beroligende og dulmende. Den hjælper b.la. nervesystemet mod rastløshed, hovedpine, hyperaktivitet, hjertebanken og depression.

Panax ginseng (koreansk ginseng)

Fremmer b.la. reaktionsevnen under stress. Fremmer årvågenhed, velvære, modstandskraft og udholdenhed. Herudover fremmer panax ginseng indlæringsevnen og styrker hukommelsen.

Russisk rod (Siberisk ginseng)

Fremmer b.la. generelt modstandskraften mod sygdomme, forbedrer mental og fysisk ydeevne og minimerer symptomer forårsaget af stress.

Schisandra

Fremmer b.la. modstandskraften mod stress og sygdomme.

Lakridsrod

Er alment styrkende og god mod stress, da den b.la. fremmer binyrernes funktion, hvorfra stresshormonerne udskilles. Derfor hjælper lakridsrod mod følgevirkningerne/følgesygdomme forårsaget af stress, der både kan være fysiske eller psykiske.

Acai bær

Rig på antioxidanter, øger energiniveauet, forbedrer det mentale fokus, forbedrer atletiske resultater og øger udholdenhed, reducerer inflammation, hjælper med at reducere smerter fra gigt, muskelømhed og stive led, understøtter vægttab og øger stofskiftet, beskytter hjernen, reducerer surhedsgrad og afbalancerer pH-niveauer, udsætter aldringsprocessen, regulerer kolesterolniveauet, hjælper med at afgifte kroppen og skaber balance, forbedrer immunforsvaret, beskytter mod hjerte og karsygdomme.

Rød solhat

Styrker b.la. immunforsvaret.

Jernurt

Beroligende og nervestyrkende.

Tag et dagligt tilskud af vitaminer, mineraler og urter

Hvis du er ramt af stress eller ønsker større modstandsdygtighed i forhold til følgevirkningerne af stress vil jeg anbefale dig, at tage et dagligt tilskud af vitaminer, mineraler og urter.

Uanset om du har stress eller ej, så er det noget din krop har brug for, så den kan holde sig frisk og opretholde et normalt funktionsniveau.

 Professionel hjælp hvis du er ramt af stress

Hvis du er ramt af stress skal du udover at tage vitaminer og mineraler etc. have professionel hjælp til din stress. I den forbindelse er stresscoaching en af de mest effektive metoder til hjælp mod din stress.