Selvbehandling af stress

Hvordan behandler jeg min egen stress?

Selvbehandling af stress, er det muligt? Ja, du kan godt selv behandle din stress. Det afhænger dog af hvor stresset du er, hvad årsagerne til din stress er og hvor lang tid du har haft stress.

Min erfaring som professionel stressbehandler er dog, at de fleste mennesker, der har fået en alvorlig belastningsreaktion med stress, har brug for professionel hjælp til behandling af stress, hvis du vil være helt sikker på, at du aldrig mere får stress igen.

Har du derimod en let til moderat stress, er det muligt for dig selv at gøre noget ved din stress med de rette metoder og teknikker. Jeg kommer i dette indlæg med gode råd til hvad du selv kan gøre for at behandle din stress.

Jeg anbefaler dog, afhængig af hvor stresset du er, at supplere med noget eksperthjælp også, der eksempelvis kan være et forebyggende stresscoaching forløb hos en stresscoach. Eller et onlineforløb med fokus på stresscoaching og stressbehandling.

Selvbehandling af stress, hvad gør jeg?

Herunder finder du 10 metoder til selvbehandling af stress. Metoderne til behandlingen af din stress forudsætter, at du kun har en let til moderat belastningsreaktion med stress. Jeg har under nogle af de enkelte metoder angivet et link til en anden artikel jeg har skrevet, hvor du kan få uddybet de enkelte metoder til selvbehandling af din stress.

1. Få lavet en stresstest og find ud af hvor stresset du er

Det første du skal gøre i forbindelse med selvbehandling af din stress er, at finde ud af hvor stresset du er. Du kan tage en stresstest på nedenstående link, og finde ud af om du har stress, har en middel stressbelastning eller om du har en alvorlig stressbelastning.

Tag stresstesten her >>

2. Kontakt din læge for at udelukke andre årsager end stress

Hvis stresstesten viser, at du har en middel stressbelastning eller en alvorlig stressbelastning, er det vigtigt at du først kontakter din læge så du kan blive undersøgt. Lægen kan vurdere om dine stress symptomer eventuelt skyldes andre årsager end stress. Hvis din læge ikke kan finde andre årsager, har du med sikkerhed en belastningsreaktion med stress.

3. Find ud af hvad det er der stresser dig

For at kunne behandle din stress selv, er det altafgørende at du finder frem til hvad det er der stresser dig. Herunder årsagen til, at det lige præcis er det der gør, at du bliver stresset.

En god måde at gøre dette på er, at føre en stressdagbog.

4. Før stressdagbog og lær dine stress symptomer at kende

Dine stress symptomer er din krops måde at fortælle dig, at der er noget som ikke er som det skal være. Derfor er en vigtig forudsætning for at kunne komme af med din stress, at du bliver bevidst om årsagen til, at du har de stress symptomer som du har. På den måde har du mulighed for at stoppe op og gøre noget andet, inden stressen udvikler sig yderligere.

En rigtig god metode til, at blive bevidst om dine stress symptomer og årsagerne til at du får dem, er at arbejde med en stressdagbog.

Læs mit indlæg om hvordan laver en stressdagbog her.

5. Sørg for at få motion eller anden fysisk aktivitet

Motion eller fysisk aktivitet er et effektivt redskab til, at få afhjulpet nogle af dine stress symptomer. Det er vigtigt, at du ikke dyrker for hånd motion, hvis du har en alvorlig belastningsreaktion med stress. Der vil jeg anbefale dig, at dyrke en mild for for motion, som kan være en gå tur i et rask tempo. Det er dog vigtigt, at du ikke bliver stakåndet eller får pulsen alt for højt op.

En god tommelfingerregel i forbindelse med motion for stressramte er, at du skal kunne snakke men ikke synge ,når du går. Forstået på den måde, at hvis du kan synge går du for langsomt og hvis du ikke kan snakke går du for hurtigt.

6. Lær at sige fra og sætte grænser

Det er vigtigt, at du lærer at sige fra overfor andre, arbejdsopgaver, gøremål og andre ting, som du enten ikke har lyst til eller ikke har tid til, så du ikke overbebyrder dig selv med for mange gøremål og aktiviteter. Herudover er det vigtigt, at du sætte grænser i forhold til dig selv, både i forhold til hvad du formår ud fra dine evner og ressourcer. Og i høj grad også sætter grænser for hvad du vil tillade andre mennesker siger eller gør mod dig.

7. Søg indflydelse og håndter din stress

Når du skal håndtere og forebygge stress og dermed hjælpe dig selv til ikke at få stress, er det vigtigt at du søger indflydelse for dig selv og dit liv. Det handler kort og godt om at være proaktiv. Det vil sige søge at handle dig ud af en given situation, der ellers vil kunne gøre dig stresset.

Der er tre måder du kan søge indflydelse på, når du står i en situation der ellers ville kunne give dig stress.

Stil følgende spørgsmål til dig selv:

  1. Kan jeg selv gøre noget for at håndtere eller handle på situationen?
  2. Kan jeg bede nogen om hjælp?
  3. Hvis du ikke selv kan gøre noget og heller ikke har mulighed for at bede om hjælp, må du acceptere situationen som den er. Det betyder ikke at det er okay, det betyder blot, at den pågældende situation er uden for din indflydelse og derfor kan du ikke gøre noget ved den.

Læs mere om hvordan du tackler din stress ved at være proaktiv her >>

8. Lær at praktisere mindfulness eller meditation

Forskning viser at mindfulness og meditation har en positiv effekt på afhjælpning og forebyggelse af stress.

Effekter ved meditation og mindfulness i relation til stress

  • Reducering og forebyggelse af stress.
  • Reducering og forebyggelse af angst og depression.
  • Bedre søvn og immunforsvar.
  • Bedre til at regulere følelser.
  • Mindske tankemylder.
  • Større fokus og overblik.
  • Bedre koncentration, fokus og hukommelse.
  • Bedre iltning af din krop.
  • Bedre til at kunne håndtere egne svære følelser.
  • Øget evne til at kunne håndtere pres.
  • Større livsglæde.

9. Sørg for en jævn døgnrytme og få den søvn du har brug for

For at afhjælpe og forebygge stress er det vigtigt, at du får den søvn du har brug for. De fleste voksne mennesker har brug for 7 - 8 timers søvn hver nat. Herudover der det vigtigt, at du har så jævn en døgnrytme som muligt. Det vil sige, at du skal gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver aften, og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver morgen. Den bedste søvn får du mellem kl. 22 og 2 om natten.

Læs mere om stress og søvn her >>

10. Nedjuster din arbejdstid og tag nogle ekstra fridage

Nedjuster din arbejdsdag og tag nogle ekstra fridage hvis det er muligt. Din krop har brug for ro og hvile, så den kan restituere og genopbygge sig selv. Sørg endvidere for, at holde små korte pauser i løbet af din arbejdsdag. Og hold fri når du har fri.

Relaterede sider med fokus på selvbehandling af stress

Forebyggelse og håndtering af stress i dagligdagen >>

Sådan håndterer jeg min egen stress >>

Hvis du er alvorlig stresset, så få hjælp til behandling af din stress

Såfremt du er i tvivl om du selv kan behandle din egen stress, har du selvfølgelig mulighed for at få professionel hjælp til din stress. Afhængig af om du er ung eller voksen, så kan jeg tilbyde dig et specialistforløb til behandling af din stress. Du kan læse mere om mine stressforløb til unge og voksne via nedenstående link.

Stresscoaching til unge >>

Stresscoaching til voksne >>