Stress og sårbarhed

Når du har fået stress er du ekstra sårbar

Når du er ramt af alvorlig stress er du ekstra sårbar i forskellige sammenhænge, alt afhængig af hvilken type du er, og hvilke sæt erfaringer du har med i "rygsækken".

Der er mange måder at være sårbar på, og sårbarhed i forhold til stress kan være psykisk eller fysisk sårbarhed. Nogle mennesker kan have svært ved at overskue selv små ting, som f.eks. at betale en regning via netbank, hente børn eller lave mad.

Andre kan være sårbare i forhold til deres immunforsvar, og får meget let infektioner, feber, ondt i halsen, fysiske smerter o.l.

Udover professionel hjælp til at komme af med din stress, har du brug for ro og alt den hjælp, støtte og forståelse du kan få fra din familie, arbejdsplads og nære omgangskreds.

Fortæl andre hvordan du har det

Det er ikke altid familien, vennerne eller kollegaerne forstår hvor slemt det kan stå til (med mindre de selv har haft stress, og har været der hvor du er lige nu). De ved og forstår ofte ikke, hvilke konsekvenser det har for dig personligt, herunder dit mentale og fysiske helbred.

Derfor er det vigtigt, at du fortæller dem hvordan du har det, og hvad det gør ved dig - både fysisk og psykisk. Samtidig er det en rigtig god ide, at bede dem læse lidt om hvad stress er, og hvilke følgevirkninger det kan have, at være ramt af stress. Både for den stressramte og for den øvrige del af familien.

Stress er et tegn på, at du har været stærk i alt for lang tid

Har du udviklet alvorlig stress skal du vide, at det på ingen måde er et tegn på at du er svag. Tværtimod er det et tegn på, at du har være stærk i alt for lang tid.

Din krop har gennem længere tid forsøgt, at gøre dig opmærksom på, at der er noget der ikke er som det skal være. Du har måske godt vidst, inderst inde, at der var noget galt, men har af forskellige grunde valgt at overhøre det.

Du har derfor tæret på din krops ressourcer uden at give den en chance for at genopbygge sig selv, og derfor reagerer den som den gør med deraf følgende konsekvenser for dit helbred.

Udover den professionelle hjælp til din stress, samt støtte, hjælp og forståelse fra din familie og nære omgivelser, er det MEGET VIGTIG, at du gør alt hvad du kan for selv at forstå og acceptere din egen situation.

Herudover har du brug for alt den ro du kan få - både fysisk og mental ro.

Et par gode råd om stress og sårbarhed

  • Få professionel hjælp til din stress.
  • Fortæl din familie og omgangskreds at du har fået stress.
  • Fortæl dem om din sårbarhed, og at du har brug for hjælp og støtte.
  • Bed om- og få alt den hjælp du kan få.
  • Få fat i noget materiale om stress og hvilke konsekvenser det har, og bed dine nærmeste om, at læse det.
  • Snak med andre der er i samme situation som dig.
  • Gå en rask tur på mindst 30. minutter hver dag.
  • Sørg for at få din søvn – gode råd til en god søvn
  • Sæt din mobiltelefon på lydløs, eller sluk helt for den hvis det er muligt.
  • Er det en arbejdstelefon, så sluk helt for den, når du har fri – også i weekenden. Køb en “privat” telefon, og udlever kun nummeret til dem du gerne vil have, skal kunne få fat i dig.
  • Sæt en autoresponder/mail op i dit mailsystem, som fortæller at du ikke besvarer mail i øjeblikket e.l. (Beslut dig for hvad du vil skrive i din autoresponder).
  • Undgå at lave aftaler – udover de allermest nødvendige – sørg for at planlægge dage/tidspunkter hvor du ikke skal noget som helst, andet end at slappe af og have fuldstændig ro.
  • En god måde at få ro på her og nu er f.eks. at se nogle “ligegyldige” serier i fjernsynet/dvd film. Serier du ikke skal forholde dig til. (Det svarer lidt til at tage en hovedpinepille hvis du har hovedpine – altså en symptombehandling). Så det fjerner ikke årsagen til din stress, men giver dig noget ro her og nu.
  • Lav meditation og mindfulness øvelser hver dag. Eller lyt til nogle guidede meditation, mindfulness eller afslapnings CD´er, der findes et stort udvalg på nettet.
  • Har du mulighed for det, så tag en forlænget weekend i sommerhus et roligt og fredfyldt sted, som passer til lige præcis det du forbinder med ro og afslapning. (Og husk ingen mobiltelefoner eller internet forbindelse).

20 gode råd mod stress i dagligdagen

Søvn gør dig mindre sårbar og dermed mere modstandsdygting overfor stress

Husk at du altid er velkommen til at ringe til mig, og få en GRATIS og uforpligtende snak om stress, herunder telefonisk rådgivning. Både i forhold til dig selv, eller en du kender som har fået stress.

Stresscoaching - en af de mest effektive metoder til et liv uden stress