Hvordan kommer jeg af med min stress?

Hvordan kommer jeg af med min stress? Det spørgsmål får jeg jævnligt, når jeg rådgiver stressramte mennesker over telefonen, og når jeg hjælper unge og voksne tilbage til et liv uden stress.

Uanset om du har en let, moderat eller alvorlig stressbelastning, så skal du tage det alvorligt og gøre noget ved det, så du kan komme af med din stress igen.  Jo tidligere du får gjort noget ved det, jo hurtigere vil du komme af med din stress.

Dette kan du selv gøre for, at komme af med din stress

Hvis du jævnligt oplever forskellige stress symptomer som tankemylder, hjertebanken, indre uro, ondt i maven eller dårlig søvn, er det med stor sandsynlighed en let eller moderat stressbelastning du har fået, og det er derfor vigtigt, at gøre noget ved det hurtigst muligt.

Ting du selv kan gøre for, at komme af med din stress

  • Sørg for at få sovet mindst 7-8 timer hver nat.
  • Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkter i alle ugens 7 dage.
  • Lad være med, at være på smartphone, tablet, pc e.l. mindst 1 time før du skal sove.
  • Lad være med, at se fjernsyn mindst 1 time før du skal sove.
  • Gå eller cykle en tur på mindst 30 minutter i naturskønne omgivelser hver dag i et moderat tempo. Pulsen skal lidt op, men du må ikke blive stakåndet eller føle noget ubehag.
  • Nedjuster din arbejdstid og tag nogle ekstra fridage, hvis det er muligt. Din krop har brug for restitution.
  • Lav vejrtrækningsøvelser hver dag.
  • Lav en guidet mindfulness meditation eller anden guidet afspændingsøvelse på mindst 15 minutter hver dag.
  • Hold små korte pauser på 5 minutter ca. en gang hver time.
  • Frokostpause i mindst 30 minutter.
  • Hold fri når du har fri.
  • Få hjælp fra din familie, venner/veninder til alt det du ikke kan overskue p.t.
  • Nedjuster dit forbrug af sociale medier, mail tjekkeri o.l.
  • Kun de absolut vigtigste aftaler i kalenderen.
  • Lær at sige fra.
  • Lær hvordan du tager styringen over dine tanker (de er i 50 % af tilfældende årsagerne til den stress du oplever)
  • Hvis du har alvorlig eller langvarig/kronisk stress, så søg professionel hjælp.

Hvis du har alvorlig stress, skal du have professionel hjælp

Oplever du derimod stress symptomer som uforklarlige smerter, svimmelhed, hukommelsesproblemer, vejrtrækningsproblemer, manglende søvn, ekstrem træthed, mave/tarmproblemer, angst lignende tilstande o.l., er der med stor sikkerhed tale om en alvorlig eller kronisk stressbelastning, og du bør søge professionel hjælp hurtigst muligt.

Den første du skal kontakte er din læge, så han eller hun kan udelukke andre årsager end stress. Hvis din læge ikke kan komme med nogen forklaring på dine symptomer, skal du søge hjælp hos en certificeret stresscoach med erfaring i, at hjælpe alvorlig stressramte mennesker.

Læs også

Sådan håndterer jeg min egen stress

Hvordan tackler jeg stress?