Forebyggelse og håndtering af stress i dagligdagen

Her får du 20 gode råd til forebyggelse og håndtering af stress i din dagligdag.

1. Hold pause

Efter ethvert større projekt skal kroppen restituere sig. Som i Tour de France er det godt med en hviledag midt i forløbet, men det er ikke midt i det store, krævende cykelløb, at deltagerne skal tage to-tre ugers ferie. Efter »touren« eller det store projekt skal man have tid til at komme sig og til at få koncentreret sig om familie og venner igen.

2. Sov

Mange sover mindre, end deres krop reelt har behov for. Om man har brug for 6 eller 8 timers søvn, er individuelt, men søvnen er helt afgørende for, at kroppen kan blive restitueret efter dagens og ugens strabadser.

Gode råd og tips til en bedre søvn

3. Hold fri om aftenen

Undgå så vidt muligt at arbejde og læse mails om aftenen, lige inden du skal sove. Hjernen skal ned i tempo, for at man kan falde ordentligt i søvn. Ved at arbejde lige inden sengetid skruer man op for hjernen igen, og så ligger man ofte og roterer.

4. Brug morgenen

Løs problemer og vigtige opgaver om morgenen. Her er hjernen mest frisk, og tingene går som regel meget lettere, end hvis man sidder og kæmper med dem sent på eftermiddagen eller om aftenen. Hvis du sidder fast med et problem, så slip det. Tænk på noget andet, vask op eller gå i seng og sov. Så har underbevidstheden ofte løst problemet i mellemtiden.

5. Sæt tid af til det uventede

Vær realistisk, når du vurderer en deadline på opgaver, du får/tager/finder på. Sæt gerne ekstra tid af til »katastrofer«, uforudsete ting, der kan dukke op. Uanset hvor god man er til at planlægge, sker der altid noget uventet og uforudset. Hav luft i kalenderen, så læsset ikke vælter, hvis børnene bliver syge, infl uenza rammer kollegerne eller en akut opgave dukker op.

6. Nu eller senere

Overvej, hvad du kan gøre på kort og langt sigt. Det er ikke sikkert, at du kan ændre tingene lige nu og her. Men skriv en liste over, hvordan du kan forøge dine ressourcer og nedsætte de krav, du stiller til dig selv eller møder fra andre på kort og på langt sigt.

7. Tal med din leder

Tal med din leder eller den nærmeste overordnede, du har en god kontakt til, hvis det er arbejdsopgaver eller arbejdsmetoder, der er problemet. Du kan bede om hjælp til at få arbejdsopgaverne prioriteret, hvis du har problemer med at fi nde ud af, hvad der er vigtigst, når fl ere ting kolliderer.

8. Pas på dig selv

Hvis du har familie med små børn, er det sandsynligt, at meget af tiden går til arbejde og til familielivet. Men sæt tid af til dig selv, uanset om det er en tur i Silvan, ud med vennerne eller en time i et karbad med en god bog. Hvis du dræner dig selv, har du heller ikke overskud til andre.

9. Hold balancen

En hovedregel er otte timers hvile/søvn, otte timers fritid og otte timers arbejde på en dag. Det er ikke altid, at det kan holdes, men det er et glimrende princip. I perioder på året vil der være ekstra travlt på arbejdet eller i familien, men du kan gøre det til en vane at kompensere senere.

10. Få styr på økonomien

En usikker økonomi er ofte både stressende og dyr. Brug en dag på at læse Lisbeth Nebelongs bog: Råd til at leve. Sund økonomi for begyndere, www.sundoekonomi.dk. Bogen er lige til at gå til med tests og oversigter, og frem for alt er den helt fri for løftede pege fi ngre og giver ikke dårlig samvittighed over det rod, man kan stå i. Når økonomien er på plads, bliver dagligdagen mærkbart sjovere og mindre stressende.

11. Lær dine stresssymptomer at kende

Stresssignaler

Stresssymptomer

12. Find ud af, hvad det er, der stresser dig

Familie, arbejde, økonomi, dine egne krav til dig selv. Prøv at ændre på det.

13. Lade være med at stresse over småting

Prøv at lade være med at stress over småting, som du alligevel glemmer snart. Et godt råd er at skrive de småting der eventuelt stresser dig ned på et stykke papir. Derefter vil småtingene være ude af dit hoved og du kan komme videre.

14. Lad være med at tage sorgerne på forskud.

Lad være med at tage sorgerne eller bekymringerne på forskud. Sandsynligheden for at det sker i virkeligheden er meget lille.

15. Accepter det uundgåelige.

Der er ting du bliver nød til at acceptere uanset om du har lyst eller ej. Lær at sige PYT til de ting du ikke kan gøre noget ved alligevel.

16. Kompenser på andre områder

Hvis du har det dårligt på jobbet, skal du sørg for at have det godt med vennerne og familien. Eller omvendt.

17. Tag imod omsorg

Det er godt at kunne læsse af.

18. Vær realistisk, når du sætter dine mål

Lad være med at sætte mål for dig selv, dit job eller familie som er urealistiske.

19. Få kontrol over livet

Prøv at ændre det, der kan ændres, og accepter det, der ikke kan ændres.

20. Tænk positivt og værdsæt de gode ting i livet

Fokuser på det positive og vær taknemmelig over de gode ting i livet.

Hvor har du dit fokus

Kilde: Stresbarometeret

Vil du lære mere om hvordan du får stressen ud af din krop? Og lære hvordan du forebygger og håndterer stress? Så kan du tilmelde dig vores to dages stress kursus, hvor du lærer effektive metoder og teknikker til afstressning, håndtering og forebyggelse af stress fra dit privatliv og dit arbejdsliv.

Du kan læse mere om vores kursus i stresshåndtering her

Hjælp til at komme af med din stress

Hvis du allerede er ramt af alvorlig stress er det vigtig, at du får professionel hjælp til at komme af med din stress af en certificeret stresscoach. En certificeret stresscoach benytter stresscoaching, der er en af de hurtigste og mest effektive metoder, til behandling af stress. Typisk foregår stresscoachingen som et forløb på ca. 7 samtaler fordelt over en periode på 8-12 uger.

Udover at du får hjælp til at komme af med din stress, får du også effektive teknikker og værktøjer til at forebygge fremtidig stress.